ساک پارچه ای

ساک پارچه‌ ای

ساک دستی پارچه‌ ای از جمله نمونه بک شاپینگهایی هستند که امروزه مورداستفاده اغلب مشاغل و کسب‌وکارها قرار میگیرد. به دنبال افزایش آلودگی طبیعت از کیسه‌های نایلونی یا پلی‌اتیلن، فعالان محیط‌زیست بیکار ننشستند و مردم را به استفاده از ساکهای دستی پارچه‌ای تشویق و ترغیب نمودند. کیسه‌هایی که به نام اکولوژیکی یعنی سازگار با محیط‌زیست نیز معروف شده‌اند.

ساک دستی‌های پارچه‌ای از مواد کاملاً بازیافتی تولید می‌شوند و هیچ‌گونه ماده شیمیایی و سمی در ساخت آنها به کار نمی‌رود. آشنایی با فواید و ویژگی‌های این نوع از کیسه‌ها، اغلب صاحبان سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها را بر آن داشته که محصولات خود را درون این ابزار به مشتریان عرضه کنند. با این کار علاوه بر تبلیغات برند و کسب‌وکار خود، کمک شایانی در اطلاع‌رسانی به فواید ساک دستی پارچه‌ای به اقشار مختلف جامعه و کمک به حفظ محیط‌زیست خواهند کرد.

امروزه ساک دستی پارچه‌ای یکی از پرکاربردترین ابزارهایی است که مورداستفاده اکثر افراد قرار گرفته است. استحکام بالا، قابلیت شست‌وشو و جابه‌جایی راحت برای حمل بار باعث شده استفاده از آن روزبه‌روز افزایش یابد.

از دیگر دلایل محبوبیت این کیسه‌ها نسبت به نوع پلاستیکی و کاغذی این است که مچاله نمی‌شوند و شکل ظاهری خود را هنگام تاکردن از دست نمی‌دهند. همچنین تبلیغات درج شده روی این نوع از ساک دستی‌ها ماندگار است و با شستن پاک نمی‌شود. یکبار مصرف نیستند و می‌توان برای حمل وسایل گوناگون با هر وزن و شکلی از آنها استفاده کرد. بدون اینکه نگرانی بابت پاره یا سوراخ شدن آنها داشته باشید.

انواع ساک دستی‌ پارچه‌ ای

ساک دستی‌ پارچه‌ ای در دو نوع برزنتی و سوزنی بدون بافت یا Non-Woven تولید و عرضه می‌شوند. هرکدام از این دو نوع ساک دستی کارکرد خاص خود را دارند که در ادامه به بررسی کامل این نوع از ساک‌ها می‌پردازیم.

ساک دستی‌ پارچه ای برزنتی

یکی از مقاوم‌ترین ساک دستی‌های تبلیغاتی هستند. این مدل ساک‌های تبلیغاتی قابلیت حمل کالا و وسایل بین 10 تا 15 کیلو را دارند. به طور معمول اندازه آنها 100 تا 200 سانتی‌متر و در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند. از جمله رنگ‌های مورداستفاده در تولید این نوع ساک دستی‌ها، طوسی، سفید، مشکی، قهوه‌ای، خاکی، سبز و سورمه‌ای است. انتخاب رنگ برعهده مشتری است.

ساک دستی‌های برزنتی در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. انواع برزنت خام، برزنت آهاری، برزنت موادی، چاپی و خطی مدل‌هایی هستند که در تولید و طراحی ساک تبلیغاتی برزنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ساک دستی‌های برزنتی یا واتر بسیار مستحکم بوده و دارای خاصیت ضدآب، مقاومت کششی بالا، قیمت مناسب و مقاوم در برابر تابش نور خورشید هستند. به دلیل استحکام بالای این نوع از ساک‌های دستی در نمایشگاه‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز خرید و کتاب‌فروشی‌ها و همچنین برای حمل وسایلی با وزن بالا مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ساک دستی‌ پارچه ای سوزنی بدون بافت یا Non- Woven

سرآمد ساک دستی‌های پارچه‌ای، ساک‌های سوزنی یا بدون بافت هستند. این ساک‌های پارچه‌ای از نظر هزینه تبلیغات بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از نمونه‌های پلاستیکی و کاغذی هستند.

به دلیل اینکه در تولید و ساخت پارچه‌های سوزنی از هیچ‌گونه دوخت، بافت و گره‌زدن که در پارچه‌های معمولی مرسوم است، استفاده نمی‌شود به ساک دستی بدون بافت معروف شده‌اند.

ساک دستی پارچه ای سوزنی
ساک دستی پارچه ای سوزنی

پارچه‌های بی بافت در واقع ماده شیمیایی به حالت مایع است که درون غلتک مخصوصی قرار میگیرد و به شکل لایه نازکی درمی‌آید. طرح روی این ساک‌ها به‌گونه‌ای است که گمان می‌رود، دوخته شده است. اما در واقع هنگام حرکت غلتک روی مایع بر روی پارچه نقش می‌بندد.

ساک‌های سوزنی دارای تنوع بالایی در گرماژ بین 15 تا 110 گرم هستند ولی به طور معمول در گرماژ 50، 60 و 90 گرم تولید و ساخته می‌شوند.

پارچه‌های سوزنی بی بافت که از غلتک خارج می‌شوند برای تهیه ساک دستی آماده شده‌اند. برخی تولیدکنندگان ساک دستی‌های سوزنی، پارچه‌های موردنیاز را از کارخانه‌های تولیدی خریداری و اقدام به تهیه ساک در مدل‌های متنوع می‌کنند.

در روند تولید ساک سوزنی بدون بافت همانند پارچه آن، هیچ‌گونه دوختی روی آن انجام نمی‌گیرد. بلکه با استفاده از دستگاه اولتراسونیک لبه‌های دو پارچه روی‌هم قرار می‌گیرند و با حرارت و ذوب کردن، پارچه‌ها از نظر شیمیایی به یکدیگر می‌چسبند. در محصول نهایی هیچ‌گونه دوخت و بافتی مشاهده نمی‌شود و استحکام بالای این نوع از ساک دستی‌ها به دلیل لبه‌های ذوب شده‌ای است که به شیوه شیمیایی به هم متصل شده‌اند.

دستگاه اولتراسونیک مخصوص دوخت ساک سوزنی

دستگاه نقطه‌ای - خطی اولتراسونیک نسل جدیدی از ماشین‌های دوخت است که عملیات دوختن را بدون نخ و سوزن انجام می‌دهد. از این چرخ‌خیاطی صنعتی معمولأ در دوخت ماسک، انواع البسه بیمارستانی، لحاف‌دوزی و انواع ساک دستی‌ها استفاده می‌شود. عملکرد دستگاه اولتراسونیک طبق فناوری تعریف شده در آن به این صورت است که هم‌زمان حرارت متمرکز و فشار در محل موردنظر ایجاد و بین الیاف استحکام ایجاد می‌شود.

دستگاه‌های اولتراسونیک نقطه‌ای - خطی علاوه بر اینکه برای دوخت محصولات بی بافت به کار می‌رود، برای برش یا جوش مواد پلاستیکی استفاده می‌شود. مواد جوش‌پذیری مثل پلاستیک با جوش سریع و باکیفیت به‌وسیله امواج مافوق صوت به هم متصل می‌شوند. مزیت جوش مافوق صوت با استفاده از دستگاه اولتراسونیک، کیفیت و سرعت بالای جوش است.

از دستگاه نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک اولتراسونیک در فرایند ساخت و تولید ساک‌های دستی سوزنی یا اسپان باند استفاده می‌شود. پارچه سوزنی از زیر قالب دستگاه عبور داده می‌شود سپس با حرارت زیاد و ارتعاشات مافوق صوت، دو لبه پارچه را روی‌هم پرس می‌کنند.

دوخت حاصل از این دستگاه‌ها بسیار منظم و یک‌دست است که این کار با سرعت و دقت بالایی انجام می‌شود. البته این فرایند موجب استهلاک و فرسودگی قطعات دستگاه می‌شود.

دسته رکابی و دسته پانچ شده دو نمونه از دسته‌هایی هستند که در طراحی و تولید ساک دستی پارچه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند.

ویژگی‌های ساک دستی پارچه‌ای

یک ساک پارچه‌ای دارای وزن متعارف 60 تا 90 گرم می‌باشد. توجه داشته باشید این عدد وزن یک ساک دستی پارچه‌ای نیست. بلکه منظور این است که اگر گفته شود گرماژ ساک پارچه‌ای 60 گرم است یعنی وزن یک مترمربع پارچه به‌کاررفته در ساخت آن 60 گرم است.

برای ساخت ساک دستی با گرماژ 60 گرم از پرس حرارتی استفاده می‌شود که برای حمل کالاهای سبک کاربرد دارد. ساک دستی با گرماژ 90 گرم برای حمل وسایل و کالاهای سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد و استحکام و ماندگاری بیشتری دارد.

از ویژگی‌های ساک دستی پارچه‌ای می‌توان به امکان چاپ سیلک در قسمت رو و پشت آنها اشاره کرد. این نوع چاپ نسبت به سایر روش‌های معمولی چاپ، ماندگاری و دوام بیشتری روی پارچه دارد. ازاین‌رو تبلیغات شما بر روی ساک دستی حتی با چند بار شستن نیز پاک نمی‌شود. علاوه‌برآن از چاپ سیلک می‌توان در ابعاد گوناگونی از سطوح مختلف بهره برد و ساخت ساک دستی پارچه‌ای در هر مدل و سایزی را امکان‌پذیر می‌کند. نحوه چاپ روی ساک دستی پارچه‌ای به این صورت است که ابتدا طرح موردنظر از مشتری گرفته می‌شود. از طرح دلخواه مشتری بر روی کاغذ کالک که کاغذی سیاه‌وسفید است، پرینت گرفته می‌شود. سپس یک توری با سوراخ‌های بسیار ریز همانند یک شابلون برای چاپ طرح روی ساک دستی قرار می‌گیرد. برای حمل مرکب روی توری و چاپ تصویر روی پارچه، از یک کاردک استفاده می‌شود.

انواع ساک دستی پارچه ای

فواید و کاربرد ساک دستی پارچه‌ای

ساک دستی پارچه‌ای از مواد بازیافتی، ضد باکتری و 100 درصد پنبه ساخته می‌شود. باتوجه‌به مواد اولیه، کیفیت دوخت و شکل، ساک پارچه‌ای تا سال‌ها مورداستفاده قرارمی گیرد. این ساک‌ها تا وزن 15 کیلوگرم را می‌توانند تحمل کنند که میزان تحمل وزن، به‌اندازه و کیفیت مواد ساخت آن بستگی دارد.

ساک دستی‌های پارچه‌ای معمولأ شفاف نیستند ازاین‌رو محتویات درون آنها مشخص نیست و می‌توان برای حمل مواد غذایی، کفش اضافه، لوازم اداری و سایر وسایل شخصی از آنها استفاده کرد. قیمت ساک دستی‌های پارچه‌ای کمتر از نمونه‌های کاغذی هستند.

این نوع ساک دستی‌ها برای محیط‌زیست مضر نیستند و قابل بازیافت در طبیعت هستند. استحکام و دوام ساک دستی‌های پارچه‌ای و قابلیت استفاده مجدد، آنها را به‌وسیله‌ای محبوب بین خانم‌ها تبدیل کرده است. زیرا برای خرید و حمل برخی وسایل بسیار راحت و کارآمد هستند.

از دیگر فواید ساک دستی پارچه‌ای، دوام تبلیغات روی آن است که باعث می‌شود مشتری شما بارها از آن استفاده کند و برند شما در زمان‌ها و مکان‌های مختلف به طور رایگان تبلیغ شود.

ساک دستی پارچه‌ای گزینه مناسبی برای استفاده در همایش‌ها، سمینارها، نمایشگاه‌ها، رویدادها و پروژه‌های فرهنگی - اجتماعی هستند.

جمع‌بندی

ساک دستی پارچه‌ ای بهترین و ارزان‌ ترین نمونه ساک دستی است. به دلیل استفاده از مواد بازیافتی در ساخت این‌گونه بگ شاپینگها از محبوبیت زیادی بین اقشار مختلف جامعه هستند. ضد آب بودن و استحکام بالای این ساک‌ها باعث می‌شود که به طور مرتب و برای حمل وسایل مختلف مورداستفاده قرار بگیرند. خاصیت انعطاف‌پذیری این‌گونه ساک‌ها نیز ناشی از دوام و استحکام زیاد آنهاست که با تا خوردن و شست‌وشو خراب نمی‌شوند و برخلاف ساک دستی‌های کاغذی می‌توان چندین بار از آنها استفاده کرد. بدون اینکه نگرانی بابت پاره یا سوراخ شدن آنها داشت.

دو نمونه ساک دستی پارچه‌ای با مدل‌های برزنتی و سوزنی تولید و عرضه می‌شود. هرکدام از این مدل‌ها باتوجه‌به نیاز و کارکردشان می‌توانند مورداستفاده و سفارش مشاغل مختلف قرار بگیرند.